Brittiläkö Euroopan kehitysmaa?

Hain muutama viikko sitten kanta-asiakaskorttia Waitrose-ketjun ruokakauppaan päästäkseni testaamaan Quick Check -laitetta. Olen utelias ja kokeilunhaluinen, en siis ihan dinosaurus joka asiassa.

Kauppa-asioissa olen muutenkin varsin moderni, sillä preferoin itsepalvelukassoja aina kuin vain mahdollista (en jaksa puhua turhaan, tosin joskus huomaan vastaavani itsepalveluvehkeelle).

Ip-kassa: Thank you at shopping with Waitrose and Partners!
Minä: Thank you for letting me!

Quick Check -ostoksia tehdessä ostos skannataan heti hyllystä otettaessa ja sen voi laittaa suoraan omaan kassiin. Skannauslaite otetaan telineestä vilauttamalla asiakaskorttia, jolloin telineestä vapautuu laite. Vapautuvan laitteen voi asettaa vaikkapa ostoskärryssä olevaan pidikkeeseen.


Shoppailu on todella kätevää, kun voi paiskata skannatut tuotteet suoraan omaan kassiin (en käytä ikinä muovikasseja). Ostokset maksetaan itsepalvelukassalla ja that's it - helppoa kuin heinänteko.

Tällainen Quick Check -mahdollisuus on ollut täällä jo vuosia, mutta en ole sitä aiemmin tullut kokeilleeksi siksi, ettei ole ollut tuota asiakaskorttia. Olen vältellyt kaikenlaisia asiakaskortteja, mutta vaivihkaa niitä on kuitenkin kertynyt.


Jokin mystinen mielikuva elää edelleen, että Suomi olisi teknologian tiimoilta jotenkin erityisen edistyksellinen. Kuitenkin esim. täällä Brittilässä on ollut itsepalvelukassoja jo yli kymmenen vuotta – ennen kuin Suomessa oli yhtäkään. Samoin näitä Quick Check -laitteita on ollut jo vuosia. Suomessa ne ovat vasta tekemässä tuloaan.

Samoin kaiken maailman lähimaksut ovat olleet täällä ansiokkaasti käytössä ties miten kauan. Dösässä on voinut maksaa lähimaksulla jo vuosia. Enkä edes aloita matkakorttisysteemeistä.

Sitten toisaalta: täällä on pankki- ja luottokortit erikseen, yhdistelmäkortteja ei ole ainakaan meidän pankillamme (HSBC). Ehkä tähän on olemassa jokin syy. Täytyypä joskus selvitellä asia.

Ei ole tarkoitus tässä dissailla mitään maita tai niiden käytäntöjä. Myönään tosin, että minua kyllästyttää kuulla sitä joidenkin suomalaisten uutterasti veisaamaa virttä ”Brittilä on Euroopan kehitysmaa”. No heh heh. Kannattaisikohan vihdoin päivittää ne omat tiedot nykyaikaan. Suomi tuntuu laahavan monessa asiassa jäljessä.

Lopuksi vielä tiedote liittyen kuumailmapuhallindraamaan: ei ole soitettu yhtään mistään. Miksi en ole järin yllättynyt. Mailia olen laitellut perään ja kovasti pahoiteltiin ja pyydettiin, että olethan yhteydessä jos ei huoltomies soita. No mitäpäs luulisivat olenko yhteydessä?

Comments

  1. Mä olen ihan samaa mieltä, että Suomi ei ole ollenkaan niin edistyksellinen kuin jotkut ihmiset tuntuvat uskovan (eikä minullakaan ole mitenkään tarkoitus dissata). Esimerkiksi Kolumbia on monessa asiassa paaaaljon Suomea edellä, mikä on ollut minulle iso yllätys. Brittilästä mulla ei ole ollut minkäänlaista mielikuvaa, kun en ole siellä koskaan käynyt. Mistä lienee tuollainenkin ajatus, että Brittilä on muka Euroopan kehitysmaa, on saanut alkunsa.

    Olen nähnyt noita samanlaisia quick check -laitteita jossain, mutta en muista kuollaksenikaan, missä. Olisko ollut Singaporessa? En tosin silloin vielä tajunnut, mitä ne oikein olivat, ja asia selvisikin vasta tästä sinun postauksestasi. Kerrassaan näppärä systeemi! Mä tosin olen hyvin huono kokeilemaan mitään uusia teknologisia juttuja, vaan roikun vanhoissa niin kauan kuin on mahdollista, että siinä mielessä tuommoisesta tuskin olisi minulle iloa. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. No nyt tuli minullekin yllärinä, että Kolumbiassakin ollaan edistyneempiä (kuin olen kuvitellut). :D Mutta minulle koko Etelä-Amerikka on melko tuntematonta eli en ole koskaan käynyt. Toki tietenkin juttuja/uutisia olen lukenut (ja jonkin verran kirjallisuutta) ja perussivistykselliset tiedot on hallussa, mutta ei sen syvempää maakohtaista kulttuurista tai muutakaan tietoutta. Siksi muuten onkin erityisen kiinnostavaa, kun sinä siellä majailet (tai siis majailit) niin pääsee samalla ”tutussa seurassa” kurkistamaan paikallisia tapoja ja käytäntöjä!

      Luulen, että tuo kehitysmaa-vertaus liittyy Brittilän infrastruktuuriin ja tiettyihin kulttuurisiin piirteisiin, jotka ovat hyvin erilaisia kuin Suomessa. Se ei silti tee maasta kehitysmaata tai edes takapajulaa – vain erilaisen suhteessa vertaajaan ja hänen näkemyksiinsä.

      Näitä Quick Check laitteita on tuon linkkaamani jutun mukaan jopa Virossa, jota moni pitää takapajulana. :D Mietin viitsinkö näin arkisesta asiasta postata, mutta nähtävästi oli hyödyllinen postaus, kun tuli sinulle käyttötapa selväksi. ;-) Minäkin olen melko dino joissakin asioissa, minullahan ei esimerkiksi ole älypuhelinta vieläkään ja yritän sinnitellä ilman niin kauan kuin mahdollista. :D

      Delete
  2. Apua, poistin Kirsti-Kaijan kommentin vaikka piti poistaa vain oma vastaukseni, jossa oli paljon typoja. Tyhmä minä!!! Anteeksi anteeksi anteeksi :((((

    Noh, tässä silti se oma kommenttini, jossa lätisen märkätiloista.

    Omasta kulttuurista saa ja on hyvä olla ylpeä, mutta vertailu arvostelevassa mielessä on aika hedelmätöntä, koska eri maissa erilaiset asiat ovat arvossaan. Esimerkiksi täällä ne vessan kaksi hanaa ovat haluttuja ominaisuuksia. Ne eivät siis ole vessoissa osoittamassa jälkeenjääneisyyttä, vaan kulttuurista arvoa: moni ei halua vessoihinsa yhtä hanaa, koska pitävät kahta hanaa tyylikkäämpänä. Teknisesti yhden hanan laitattaminen ei ole mikään ongelma: onhan keittiöissäkin vain yksi hana. Ja juu, minä suomalaisena kyllä preferoin yhtä hanaa siellä kylppärissäkin, mutta olen tottunut kahteen. :D

    Kylpyhuonetilat taas ovat jo lähtökohtaisesti erilaiset kuin Suomessa (kuten koko rakennustekniikka), koska sinne ei edes suunnitella sijoitettavan pesukonetta. Briteissä pesukone sijaitsee keittiössä, ellei erillistä kodinhoitohuonetta ole. Monesti kylpyhuoneissa on myös ikkuna, Suomalaisessa kylppärissä harvemmin sellaista on. Sauna asettaa myös omat vaatimukset märkätiloille.

    Täälläkin ikääntyneitä on paljon eivätkä kaikki käytä internettiä. Noita Quick Check -laitteitakaan ei täällä pakoteta käyttämään, vaan voi itse valita. Käytössä on edelleen myös perinteiset ihmiskassat eli valinnanvaraa on. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anteeksi armoton sählääminen, mutta löysin Kirsti Kaijan kommentin maileista: minulle tulee s-postiin ilmoitus kommenteista ja sieltä sen sain. Kopsaan sen tähän alle:

      "Turhaan nostamme nokkaa edistyksellisyydestämme.
      No, vesikalusteet taitavat olla modernimpia kuin siellä ja ehkä sähkökatkaisijat.
      Suomessa on pieni väestö ja meitä vanhoja on paljon. Kaikki meistä eivät ole vielä sinut internetin kanssakaan. Voipi olla, että vielä menee kotva, että kaikki käytämme Quick Check'ä :D"

      Täytyy jatkossa olla tarkempi näiden teknisten laitteiden kanssa. Nyt syytän kyllä uniheikkaisia silmiäni ja sitä, että vasta toinen kuppi kahvia on matkalla mahaan!

      Delete

Post a Comment

Kivoihin kommentteihin vastaan, ikävät lähetän Helvettiin ja niihin vastaa jos jaksaa Saatana.