Kolmas jää tekemättä

Huomaan kauhukseni syntyneeni väärään aikaan ja paikkaan. En halua elää tässä maailmassa enkä ajassa. Minun maailmani on toisenlainen: se on valoisa ja aurinkoinen, siellä joki virtaa vuorten solassa. Siellä on värejä ja muotoja, kylät ja rakennukset harmoniassa luonnon kanssa. Haluan elää fantasiamaailmassa, jollaista ei ole olemassa ja se sattuu.

Katson ikkunasta ja näen vain vääriä maisemia. Näen  harmaana vellovaa taivasta ja rumia värejä. Minun on tehtävä jotain, etten hajoa. Taittelen origamin ohjeen mukaisesti. Perhonen. Siitä tuli aika söpö. Kolmas origamini on koira, mutta sitä en ole vielä taitellut. Sitä ennen teen kurjen, joka lennättää minut kauas pois.


 Viikon 5 krapusanat ovat koira, huomata, kolmas. Säännöt ja lisää krapuja pääset katsomaan Susun ja Caran blogeista.

***

Blogi jäi vahingossa tauolle, mutta otan aikani - vaikka sen väärän - silloin kuin sitä tarvitsen.

Comments

  1. Kaipuu muualle, tuttu tunne. Haikeaa, raastavaa, se tunne tekee kipeää.
    Onneksi on origamit ja voit taiteilla itsesi kurjen siiville ja lentää sinne, missä valo ja värit loistavat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep, todellakin raastavaa kaivata paikkaan, jota ei ole edes olemassa. Ei paljon auta, vaikka järjellä tajuaa koko kaipuun absurdiuden.

      Delete
  2. Replies
    1. Minäkin näen, vaikka oikeastaan jo toivoisin, että en.

      Delete
  3. Minusta tuntuu, että tämä aika on väärä minullekin. Maailmakin on muuttunut pahaksi. Sinä osaat tehdä kuitenkin kaunista taittelemalla. Varmasti kurki osaa lennättää sinut inspiroivaan ja kauniiseen paikkaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maailma on kaiketi aina ollut paha, mutta tyyli vaihtelee. Tässä ulottuvuudessa ei ole aikaa, jossa haluaisin elää. Minun unelmani on utopia. Origameja olen vasta taitellut tuon yhden, en pitele kiirettä, sillä haluan haudata jokaiseen tekemääni origamiin palan ahdistusta.

      Delete
  4. Ihana ajatus, että voisi lennähtää origamikurjella unelmiensa maahan. On se kauniin vihreäkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ihana ja pelottavakin ajatus: olenko valmis matkaan, mietin, ja tiedän olevani. On helppo tietää olevansa valmis tiedostaessaan, ettei määränpäätä ole olemassa. Voi huokaus.

      Delete
  5. Ooh, oispa ihanaa (ja terapeuttista?) osata tehdä origameja! Mutta oikein ärsyttää miten laskelmoiva musta on nykyään tullut. Tai laskelmoiva on vähän huono sana, mutta en keksi parempaakaan. Tarkoitan siis sitä, että tekisi mieli tehdä palapelejäkin, mutta enhän mä voi, kun mitä mä niillä valmiilla palapeleilla sitten tekisin? Purkaisin ne taas paloiksi? Ei mitään järkeä käyttää aikaansa täysin tuloksettomaan puuhaan...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Origamien tekeminen ei ole vaikeaa, jos on hyvä ohjeistaja (minulla se on Youtube). Perhosen tekemiseen kului ohjeen mukaan kolme minuuttia, mutta minulla noin neljä koska pysäytin videota. Jonkin puhteen terapeuttisuutta ei voi toisen puolesta määritellä.

      Mutta hmm, onko jokin puuha tuloksetonta, jos se esimerkiksi lievittää ahdistusta tai ihan vain pelkästään tuottaa iloa, vaikka puhde ei sinänsä johtaisi mihinkään. Ainakin suurin osa minun tekemisistäni on periaatteessa täysin tuloksetonta puuhaa. Tämän ja kirjablogin pitäminenkin.

      Origamin taitteleminen on mielenkiintoista. Nähdä taitosten synty ja muotoituminen. Karkasin omasta ahdistuksestani tai sitten se siirtyi origamiin. Voisin hyvin heittää tekemäni origamit (joita on tällä hetkellä yksi) roskakoriin jatkossa. Ensimmäistä en ainakaan vielä, koska siihen tallentui jonkin alku.

      Minä ajattelen ja pohdiskelen kaikenlasta: siitäkin iso osa on tuloksetonta. Eipä se minua haittaa. Kokosimme joskus vuosikausia sitten miehen kanssa yhdessä mökillä palapelia välillä jutellen ja sitten omiin ajatuksiin kadoten. Emme koskaan saaneet palapeliä valmiiksi ja lopulta heitimme sen polttotynnyriin. Täysin tuloksetonta puuhaahaan se oli, mutta silloin se merkitsi jotain meille.

      En ole ihminen, joka ajattelee tai määrittelee teot tuloksellisuuden kautta. Siksi minun on ehkä vaikea saada kiinni ajatuksestasi.

      Delete
    2. Älä välitä; minun itsenikin on vaikea saada kiinni ajatuksestani! :-D Minäkin harrastan paljon kaikenlaista, mikä ei tuota mitään "tulosta", ja silti nautin tekemisestä suuresti. Ja sitten taas joskus yllätän itseni tällaisilla ajatuksilla kuten nyt tuo palapelijuttu. Ota nyt tästä selvää...

      Delete
    3. Juu, me ihmiset ollaan ristiriitaisia olentoja ja hyvä niin. Ja joskus ajatukset kulkevat ratoja, jotka yllättävät itsensäkin. :D

      Delete
  6. Joskus tuntuu että kaikki on kurjaa ja ikävää, taas joskus kaunista ja kirkasta. Niin tunteet joskus vaihtelee. Ihana origami perhonen ja kesäisen vihreä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noinhan se on, kirkkaita aikoja ja mielen rauhoittumista odotellessa voi taitella origameihin ahdistuksensa <3

      Delete
  7. Kauniit origamit. Käy kateeksikin vähän, kun itse en osaa.
    Minä olen Australiassa ja täällä aurinko hehkuu kilpaa värien kanssa ja silti kaipaan kotiin.
    Me olemme kummia pakkauksia, me ihmiset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En minäkään osaa ja tämä origami-harrastus tyssäsi heti alkuunsa :D

      Minä voisin nyt kaivata Australiaan ja aurinkoon ja väreihin. Alkaa tämä harmaus ja sade kyllästyttää. Kummia ollaan!

      Delete
  8. Tuloksellisuudesta. Mielenkiintoisia pointteja kirjoitatte. Minä ajattelen harvoin tekemisieni tuloksellisuutta. Paitsi. Jos uuden oppimisen tulkitsee esim. ekan origamin tekemisessä ok mutta tuo sana tuloksellisuus ei kyllä minun korvaani tai mieleeni kyllä sovi ollenkaan tässä yhteydessä. Ehkä tulkitsen sanan väärin? Noh, eka origamisi on hieno tulos! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minä miellän tuloksellisuuden yleensä työelämään: itsekin ollut töissä, joissa tulosta revitään vaikka selkänahasta vaikka selkä olisi jo ruvella. Omaan elämääni tuloksellisuus ei enää kuulu, kunhan olen elossa ja hengitän. Siinäpä riittävästi tulosta toistaiseksi :D

      Delete

Post a Comment

Kivoihin kommentteihin vastaan, ikävät lähetän Helvettiin ja niihin vastaa jos jaksaa Saatana.