Älyvapaata seikkailua Kurkipuistossa ja vähän muuallakin

The Shot Tower

Fillari tuo tosi paljon iloa elämään. Olin jo unohtanut, miten mahtavaa on fillaroida ja etsiä uusia mestoja ja haltioitua milloin mistäkin. Tätä samaa harrastin Suomessa ja täälläkin ennen kuin fillari alkoi reistailla. Saamattomuuden takia fillari olikin vuosikausia käyttökelvottomana. Nyt se on onneksi pysynyt ehjänä, mitä nyt vaihteet hieman reistailevat.

Eilen polkaisin Crane Parkiin, johon olen tutustunut vasta ihan viime aikoina. Olen fillaroinut osittain sen läpi muutaman kerran, mutta nyt oli tarkoitus varta vasten mennä toljottamaan tornia (The Shot Tower) ja jalkautumaan Crane Park Island Nature Reserveen.

The Shot Park saarelta kuvattuna

En yleensä fillaroi tuolla suunnalla, koska karttani (legendaarinen London AZ mini) ei ulotu sinne asti. Minulla ei edelleenkään ole älypuhelinta enkä oikein viitsisi sellaista hankkia pelkkien karttojen takia. Ei kiinnosta olla tavoitettavissa eikä ole tarvetta roikkua netissä tai sovelluksissa ollessani ulkona. En vain halua. Lisäksi tiedostan olevani helposti addiktoituvaa sorttia, joten pelkona on myös se, että kehitän jonkin kyllästyttävän riippuvuuden itselleni.

Pakollinen kuva sillalta, joka johtaa saareen.

Aivot pysyvät virkeinä, kun pitää muistaa ja hahmottaa asioita ihan itse. Otin varmuuden vuoksi kameralla kuvan kartasta (Google Mapsiin haluttu alue ja räps), jos nyt käy niin että kerta kaikkiaan hukkaan itseni. Minulla oli nimittäin toinenkin kohde retkelleni: olin painanut kartan mieleeni ja löysin sinne minne piti (mutta en sitä, mitä piti)

Minulla on melko hyvä suunnistusvaisto kaupunkialueilla (ei toimi esim. vuorilla kovin hyvin eli siellä pää sekoaa ja suuntavaisto katoaa) ja kun ajelen tuntemattomilla alueilla, käynnistyy päässäni ns. piirturi. Se piirtää kulkemaani reittiä, jonka ”näen” mielessäni. Löydän siis noin 98 prosentin varmuudella takaisin sinne, missä olen ollut vaikka polkisin minkälaisia siksakkia.

Piirturi ei ole päällä koko ajan, mutta se aktivoituu kun lähden omituisille reiteille, jotka eivät ole minulle ennestään tuttuja. Kuten vaikkapa eilen. Tein komean lenkin päätyen Felthamiin, jossa en ole aiemmin ollut (jännää seutua, täytyy mennä uudelleen!) ja sieltä hienolla luupilla takaisin ”kartalle”, joka jo oli päässäni. Saako tästä piirturiasiasta mitään tolkkua?

Noh jospa nyt sinne saareen. Rakastuin siihen, aivan ihana keidas, jossa sai olla hyvin rauhassa! Vain muutama muu ihminen hortoili siellä. Viikonloppuna tuonne tuskin kannattaa mennä, mutta näin viikolla saa olla aika rauhassa monissa paikoissa.


Innostuin taas kuvaamaan kukkasia, kun kerrankin oli järkkärikamera mukana. Olen pitkästä aikaa innostunut kuvaamaan järsyllä, ihan kuin olisi löytänyt rakkaan harrastuksen uudelleen.



Laudoituksella lojuen voi tarkkailla vaikka lammessa notkuvia sammakoita. Ei tosin näkynyt yhtään.


Tärkeää: lammessa ei saa dippailla tseään. Dramatisoin kuvaa, koska olen dramaattisella tuulella.


Tänään sitten etsimään erästä kartanoa, jota en eilen löytänyt, vaikka olin todennäköisesti noin parinkymmenen metrrin päässä siitä. Kartano on ilmeisesti keskellä metsää ja juuri siinä postimerkin kokoisella alueella, jonka jätin nuohoamatta.

Comments

  1. Ihastuttavat kukkakuvat.
    The Shot Tower olisi mukava muuttaa asunnoksi :) Nuorena ajattelin niin jokaisesta vastaantulleesta AIV-tornista.
    Aina ei löydä perille karttasovelluksellakaan. Ainakaan minä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pysyisi ainakin kuosissa, jos tuollaisessa asuisi. Minulta saattaisi kyllä mennä hermo portaissa ramppaamiseen :D

      Minä olen hyvä kartanlukija, mutta sellaiseksi tulin ihan vain käyttämällä karttoja eri maissa. Eräässä vaiheessa tuli melko lailla matkusteltua ja liikuin paljon yksin ja silloin kartat olivat parhaita ystäviäni.

      Delete
  2. Aivan ihanalta näyttävä paikka, ja mahtavia ulkoilumahdollisuuksia teillä siellä. En minä edes puhelimen karttasovelluksen avulla löydä perille, kuten viime viikolla , kun piti löytää yksi alue ja kiersin samaa paikkaa monta kertaa.... Upea tuo torni, pääseekö sinne sisällekin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuo on aivan ihana puisto ja tuo pieni saari kruunaa koko komeuden. Se on niin rehevä, että siellä unohtaa olevansa miljoonakaupungissa. Siitä tullee minulle paikka, jota haluan seurailla eri vuodenaikoina.

      Minä kyllä yleensä aina löydän sinne, minne pitääkin (jos siis on kartta). Sitä tiettyä kartanoa en löytänyt, koska se oli aidatulla alueella. Menin siis harhaan, koska oletin ettei sitä ole aidattu. Kävin tsekkaamassa sen toissa päivänä. Olisi pitänyt mennä pari vuotta aiemmin, niin olisi päässyt alueelle :D

      Torni on normaalisti auki vain sunnuntaisin ja nyt ei tietenkään ollenkaan. Eli ei ole pääsyä toistaiseksi.

      Delete
  3. Ihania kuvia. <3

    Mä tein muuten aiemmin samalla lailla, että otin kameralla kuvia kartoista, jos lähdin jonnekin vieraaseen paikkaan. Samaa teen joskus vieläkin, jos olen jossakin, missä ei ole nettiyhteyttä (ulkomailla siis). Tosin enenevässä määrin lataan kartat etukäteen offlineksi, eli niitä voi tarkastella myös ilman nettiyhteyttä. Paljon helpompaa olisi kyllä, jos reitti piirtyisi omaan päähän, kuten sinulla. Karttojen tutkailu kun hidastaa aina ärsyttävästi menoa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fillaroidessa on tosi nuivaa tutkailla karttoja. Siksi mieluusti pänttään jonkin kartta-alueen päähäni ja jos kartalta poistun, piirturi aktivoituu ja estää minua eksymästä :D Varmuuden vuoksi olen otellut noita kuvia, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut niihin turvautua.

      Tosin fillarilenkit eivät välttis mene ihan niin kuin olen alun perin suunnitellut, koska jos ajan harhaan ja huomaan sen ohi mentyäni en aina jaksa kääntyä vaan jatkan matkaa, jolloin piirturi aktivoituu. Tällä tyylillä lenkeistä tulee yleensä hieman pidempiä kuin olen alun perin ajatellut :D

      Delete
  4. Tosi komea torni! Pyöräillen näet tosi mahtavia maisemia, viilettele vaan kun jaksat & näytä kuvia. Mukava nähdä vähän toisenlaisia maisemia. Meilläkin on nyt kuuma; eilen järkyttävää, tänään sopivaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, olen nyt aivan totaalisen koukussa taas fillarointiin. Kohteista ei ole ainakaan toistaiseksi pulaa. Hieman on epävakaata ollut nyt säiden suhteen, mutta eiköhän se tästä. :)

      Delete
  5. Pyöräillen on hyvä liikkua, näkee enemmän ja kuitenkin voi helposti pysähdellä siellä, mihin haluaa. Tornilla kokoa ja näköä. Luontokuvat kauniita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuo mahdollisuus pysähdellä aina kun näkee jotain kiinnostavaa, on kyllä parasta fillaroidessa. Säilyy sellainen tutkimusmatkailijaolo.

      Delete

Post a Comment

Kivoihin kommentteihin vastaan, ikävät lähetän Helvettiin ja niihin vastaa jos jaksaa Saatana.